©2019 by www.esmodlife.no. Proudly created with Wix.com

  • Esmodlife

Veien til eget merke - FLESH/Malin Molden

Malin Molden gikk ut av Esmod i 2015 - Hun var på søken etter erfaring for å dyrke det hun hadde lært etter 3 år på Esmod! Malin forteller om den spennende og erfaringsrike veien til oppstart av sitt eget merke, FLESH.


Bilder fra FLESH SS20


Hvor gikk veien videre?

Sommeren etter endt studie på Esmod hadde jeg ønske om å få erfaring i utlandet, så jeg søkte på en intern-stilling i London. Gjennom Instagram kom jeg i kontakt med Roberta Einer, en estlandsk designer bosatt i London, og allerede høsten 2015 startet jeg i studioet hennes. Einer hadde tidligere jobbet for Balmain, McQueen og Mary Katrantzou før hun fullførte studie på Westminster, og påfølgende sommer startet eget brand. Det var artig, og for så vidt uvirkelig, å møte en 24 åring med ambisjon om å starte et luxury house.


Hvordan var internshipet hos Roberta Einer?

Da jeg jobbet for henne, jobbet vi med hennes andre sesong, AW16, med mål om visning under London Fashion Week og innsalg under Paris Fashion Week. Teamet grodde fra oss to, til en meget internasjonal mix av 7 interns; Kina, USA, Argentina, Iran, Frankrike, Irland og Norge. De første ukene kjente jeg på hvor stolt jeg var av kunnskapen min som Esmod elev. De andre jentene gikk på ulike skoler, typ London college of Fashion og Saint Martins.


Er det noe din utdannelse ved Esmod skilte seg ut fra de andres?

Deres studie hadde et helt annet fokus enn det Esmod hadde - så da det kom til de praktiske oppgavene var det godt å sitte med en teknisk utdannelse fra Esmod.


Hvilke arbeidsoppgaver hadde du?

Einer var et nystartet merke, hvilket betydde at oppgavene var ulike fra uke til uke, og i kjent stil ble jeg head-of-interns og head-of-embroidery, og hadde ansvar for teamets gjøremål fra dag til dag. I februar-måned skulle vi ha en presentasjon, og i farvannet av fashion week ble det til tider dramatisk og veldig ustabilt/uhyggelig i studio - noe som fikk meg til å revurdere hele mote-sirkuset i utlandet. Jeg fullførte sesongen hos Roberta, og etter fashion week i Paris dro jeg hjem i april-måned med store tanker om å starte eget merke i Oslo.


Hjemme igjen i Norge, hva nå da?

Med kun 4 måneders erfaring i et motehus skulle jeg starte mitt eget. Det var på godt og vondt en erfaring å jobbe for Roberta, og det gjorde meg yr av glede å tenke at jeg også kunne starte noe selv. Det var nydelig å se at en kunde, med mulighet for å gå å kjøpe en Prada dress, valgte å gå for et ungt talent som Roberta. Og om Roberta klarte det, kunne jeg også. Jeg hadde tross alt vært hennes "tail" på produksjons møter i 4 måneder (les dette ironisk!)


Reisen mot eget merke!

Ung og dum startet jeg å brainstorme merket mitt, og høsten 2016 var Flesh født. Jeg visste jeg ønsket å jobbe med genderless design, og det eneste på kroppen som ikke kan antyde kjønn er kroppens største organ - nemlig huden. Deretter startet prosessen med utformingen av merket. Jeg tok meg tiden med å sketche logo, lage en brand story, tenkte over hvilke farger som ville knytte seg opp mot merket på best mulig måte, og åssen jeg ønsket å ordlegge meg i sosiale medier. Det er en prosess jeg tok meg tid med, og som jeg i senere tid også er veldig fornøyd med at jeg gjorde grundig.


FLESH 2016

Flesh har fått sin egen talemåte, og det er ofte slik at jeg får meldinger fra venner/followers på Insta med inspirasjon til hvordan Flesh kan utforme seg i fremtiden. Det er på en måte slik at merkevaren har latt seg marinere i hodene på andre, og det er utrolig artig å tenke over. Ikke lenge etter at jeg hadde startet arbeidet med Flesh, ble en liten gjeng uteksaminerte Esmod elever spurt av Fashion Gallery New York om å vise kolleksjon under NYFW, og allerede i februar 2017 lanserte jeg Flesh med min aller første offisielle kolleksjon.


DIO - Designers in Oslo

Senere i 2017 opprettet vi DIO (designers in Oslo) med formål om å kunne presentere unge norske designere og merker til bransjen i Norge. Vi var i starten 8 individuelle designere, og sammen hadde vi 950 besøkende på vår første showcase. Det har siden den gang gått sin vendte gang i studio. Jeg har vært heldig nok til å kunne kalle det for primær jobben min, og har siden 2017 drevet med show/pop-ups/utstillinger og per idag - også vært med på showroom i Paris. Det er faktisk helt uvirkelig å tenkte over at jeg nå har presentert kolleksjon i et showroom, ikke minst at det endte med to salg til en butikk i Paris og Japan.


Drømmen om Paris fashion week blir sann!

PWF har vært målsetting siden 2016, men det tar lang tid å bygge kredibilitet og portfolio for et nyoppstartet merke, og det at et showroom nå ønsket å presentere Flesh var virkelig en drøm.


Bilder fra FLESH SS20

Malin på PWF 2019

"Det er rart å tenke på at den Malin som startet på Esmod som 18 åring (helt uviten i faget), har startet eget firma og skapt 5 kolleksjoner  - vist under NYFW og PFW - samt i senere tid startet å selge produkter i butikker. Jeg tror aldri jeg kunne ha forespeilt meg den stillingen jeg er per idag, uten å uttrykke en stor glede og min takknemlighet for at Esmod Oslo førte meg hånd-i-hånd gjennom studiet. Uten den kunnskapen jeg har lært på Esmod, hadde jeg aldri våget meg ut på eventyret å starte eget klesmerke. (Og, det er vel også på sin plass å takke 3.VGS læreren min Anne-Marie Schulze som pushet meg

til å søke på Esmod)"

- Malin Molden


Sjekk ut Malins instagrams; @malimolds & @flesh.offical


https://www.fleshofficial.com/

83 visninger